torsdag 29. september 2011

Kjærestekos

Idag har jeg egentlig ikke gjort så masse, studerer fjernstudie i sosiologi, så skulle vel egentlig ha lest til eksamen som er om knappe to uker...men da jeg ikke fant boka på første forsøk, ga jeg opp.
Dagen har derfor gått til...facebook, vaske klær, lage middag, en lang tur i Trondheims gater med min kjære og til slutt så vi på filmen "The Pursuit Of Happiness", herlig og trist film- anbefales!
Måtte så klart lage noe kos til filmen, så da ble det favoritten vår; sjokoladesuffle og is! MMmmm..så enkelt og så godt. ;)


Oppskrift:
1 plate mørk kokesjokolade
  • 50 g sukker
  • 4 stk egg
  • en liten klype salt
  • melisdryss





Slik gjør du:

Sett stekeovnen på 200 °C.

1. Smør fire små ovnsfaste former, eventuelt én stor form, med litt smør og dryss i litt sukker. Snu og vend på formene, så de blir dekket med et tynt lag sukker.

2. Brekk sjokoladen i biter og smelt dem i en bolle, som står i en kjele med kokende varmt vann. Rør i sjokoladen når den er smeltet.

3. Knekk eggene og skill plomme og hvite. Rør sammen smeltet sjokolade, sukker og eggeplommer.



4. Pisk eggehvitene stive med en klype salt. Bland eggehvitene forsiktig inn i sjokoladeblandingen med en slikkepott.

5. Fordel røren i formene og stek suffleene på nederste rille i stekeovnen i 12-15 minutter for små former og 15-20 minutter for stor form.

(oppskrift lånt fra matPrat)


Står forøvrig at denne er "litt avansert", men greier jeg det- greier alle det! ;)






Fikk også et uventet besøk tidligere, Knut (pusen vår) var raskt på plass å jage bort den uvedkommende ;) (selv om det ser ut som det er omvendt....)


Er også så heldig at jeg har en samboer som spiller gitar, må skryte litt av han óg ;)


Ha en fin kveld videre! :)

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter stoor pris på om du legger igjen en kommentar hos meg <3 Da finner jeg din blogg også :)